ALGEMENE VOORWAARDEN

PERTRA MEKKES COACHING

ALGEMENE VOORWAARDEN

Petra Mekkes Coaching hanteert de volgende algemene voorwaarden. Bij Petra Mekkes Coaching wordt gewerkt volgens afspraak. Cliënt dient op tijd te zijn voor consult, indien cliënt te laat is, wordt de

consulttijd verkort door het aantal minuten dat cliënt te laat is. Annulering van een afspraak dient minimaal 48 uur van tevoren te geschieden anders wordt de tijd die wij voor u hebben gereserveerd in

rekening gebracht.​

AFZEGGEN / VERPLAATSEN CONSULT

Afzeggen / verplaatsen van het consult dient tijdig te gebeuren via mail naar info@petramekkescoaching.nl, minimaal 48 uur voor het consult, zonder meerekenen van de dagen dat de praktijk dicht is.

Bij het niet tijdig afzeggen / verplaatsen van het consult bent u de kosten van het consult voor 100% verschuldigd.


Artikel 1 - Definities

1.   Petra Mekkes Coaching, gevestigd te Schoonebeek,KvK-nummer 77119339, wordt in deze algemene

voorwaarden aangeduid als dienstverlener.

2.    De wederpartij van dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtgever. 3.    Partijen zijn dienstverlener en opdrachtgever samen.

4.    Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlening tussen partijen.

Artikel 2 - Toepasselijkheid algemene voorwaarden

1.    Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden,

overeenkomsten en leveringen van diensten of goederen door of namens dienstverlener.

2.    Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door partijen is

overeengekomen.

3.    De overeenkomst bevat voor dienstverlener steeds inspanningsverplichtingen, geen

resultaatsverplichtingen.

Artikel 3 - Betaling

1.    Declaraties moeten binnen 14 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover andere

afspraken hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.

2.    Betaalt opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat

daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is dienstverlener gerechtigd

de verplichtingen op te schorten totdat opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.

3.    Blijft opdrachtgever in gebreke, dan zal dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met

betrekking tot die invordering komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer opdrachtgever in

verzuim is, is hij wettelijke rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan

dienstverlener. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor

buitengerechtelijke incassokosten.

4.    In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de

vorderingen van dienstverlener op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

5.    Weigert opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door dienstverlener, dan is

hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan dienstverlener te betalen.

Artikel 4 - Aanbiedingen en offertes

1.    Aanbiedingen zijn vrijblijvend en hooguit 1 maand geldig, tenzij in het aanbod een andere termijn van

aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het

aanbod.

2.    Levertijden in offertes zijn indicatief en geven koper bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding

of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.

3.    Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit uitdrukkelijk

én schriftelijk overeenkomen.

Artikel 5 - Prijzen

1.    De op aanbiedingen, offertes en facturen genoemde prijzen zijn inclusief de verschuldigde btw, tenzij

anders overeengekomen.

2.    De prijzen van goederen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde kostprijzen. Verhogingen

hiervan, die door de dienstverlener niet konden worden voorzien ten tijde van het aanleiding geven tot

prijsverhogingen.

3.   Ten aanzien van de dienstverlening kunnen partijen bij de totstandkoming van de overeenkomst een

vaste prijs overeenkomen.

4.    Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de dienstverlening

worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de

gebruikelijke uurtarieven van dienstverlener, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden

verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.

5.    Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de dienstverlening

een richtprijs afgesproken, waarbij dienstverlener gerechtigd is om hier tot 10% vanaf te afwijken. Indien

de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient dienstverlener opdrachtgever tijdig te laten

weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. Opdrachtgever heeft in dat geval het recht om een

deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.

Artikel 6 - Prijsindexering

1.    Dienstverlener is gerechtigd om zijn tarieven jaarlijks per 1 januari te verhogen conform de

consumentenprijsindex (CPI) alle huishoudens.

Artikel 7 - Informatieverstrekking door opdrachtgever

1.    Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is beschikbaar voor

dienstverlener.

2.    Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die dienstverlener meent nodig te hebben voor

het correct uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter

beschikking te stellen.

3.    Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan dienstverlener ter

beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit

de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.

4.    Indien en voor zover opdrachtgever dit verzoekt, retourneert dienstverlener de betreffende bescheiden.

5.    Stelt opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door dienstverlener verlangde gegevens en

bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de

daaruit voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening van opdrachtgever.

Artikel 8 - Intrekking opdracht

1.    Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.

2.    Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en de

gemaakte onkosten van dienstverlener te betalen.

Artikel 9 - Uitvoering van de overeenkomst

1.    Dienstverlener voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van

goed vakmanschap uit.

2.    Dienstverlener heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.

3.    De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel

afgesproken voorschot.

4.    Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever dat dienstverlener tijdig kan beginnen aan de

opdracht.

Artikel 10 - Contractduur opdracht

1.    De overeenkomst tussen opdrachtgever en dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij

uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders

zijn overeengekomen.

2.    Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden

een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet

opdrachtgever dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen.

Artikel 11 - Wijziging van de overeenkomst

1.    Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de

opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen

partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.

2.    Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van

voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Dienstverlener stelt opdrachtgever hiervan zo

spoedig mogelijk op de hoogte.

3.    Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties

heeft, licht dienstverlener opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk in.

4.    Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft dienstverlener daarbij aan in hoeverre

de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.

Artikel 12 – Overmacht

1.    In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van

dienstverlener in de nakoming van enige verplichting jegens opdrachtgever niet aan dienstverlener kan

worden toegerekend in geval van een van de wil van dienstverlener onafhankelijke omstandigheid,

waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt

verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van dienstverlener kan

worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers of

andere derden, stroomstoringen, computervirussen, stakingen, slechte weersomstandigheden en

werkonderbrekingen.

2.    Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan dienstverlener niet aan zijn

verplichtingen jegens opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang

dienstverlener niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30

kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht de overeenkomst schriftelijk geheel of

gedeeltelijk te ontbinden.

3.    Dienstverlener is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding

van enige schade, ook niet als dienstverlener als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.

Artikel 13 - Overdracht van rechten

1.    Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de

voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding met

goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.

Artikel 14 - Verzekering

1.    Opdrachtgever verplicht zich geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de

onderliggende overeenkomst, alsook zaken van dienstverlener die bij opdrachtgever aanwezig zijn en

zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat te verzekeren en verzekerd te

houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal. Opdrachtgever geeft

op eerste verzoek de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 15 - Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht

1.    De bij opdrachtgever aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van

dienstverlener totdat opdrachtgever de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan

dienstverlener zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.

2.    Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft

dienstverlener het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog

is voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet aan

dienstverlener worden tegengeworpen.

3.    Dienstverlener is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch

op enige andere wijze te bezwaren.

4.    Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de overeengekomen vooruitbetaling of prijs niet conform

afspraak is voldaan, heeft dienstverlener het recht van retentie. De zaak wordt dan niet geleverd totdat

opdrachtgever volledig en conform afspraak heeft betaald.

5.    In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van opdrachtgever zijn de verplichtingen

van opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 16 -Hoofdelijke aansprakelijkheid

1.    Als de opdracht wordt verstrekt door meer dan één opdrachtgever, dan zijn alle opdrachtgevers

hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van alle verplichtingen die voortvloeien uit deze algemene

voorwaarden en de onderhavige overeenkomst.

Artikel 17 - Aansprakelijkheid

1.    Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van

een overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de gesloten

(beroeps) aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt vermeerderd met het

van het eigen risico volgens de desbetreffende polis.

2.    De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als dienstverlener aansprakelijk wordt gesteld voor schade

die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door dienstverlener bij

de uitvoering van de opdracht gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere

zaken.

Artikel 18 - Aansprakelijkheid opdrachtgever

1.    Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk

aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van die opdracht aan dienstverlener verschuldigd zijn.

Artikel 19 - Vrijwaring

1.    De opdrachtgever vrijwaart dienstverlener tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met

de door de dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.

Artikel 20 - Klachtplicht

1.    Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan

dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming,

zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.

2.    Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere

werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 21 - Intellectueel eigendom

1.    Tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt dienstverlener alle intellectuele

absolute rechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellen-recht,

etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes,

afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc.

2.    De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van

dienstverlener worden gekopieerd, aan derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere wijze

worden gebruikt.

3.    Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door dienstverlener aan hem ter beschikking

gestelde vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan

datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens. Opdrachtgever verplicht zich

zijn personeel en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst, een schriftelijke

geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van deze bepaling.

Artikel 22 - Geheimhouding

1.    Opdrachtgever houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van dienstverlener ontvangt en alle

andere informatie betreffende dienstverlener waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat

deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie betreft waarvan hij kan verwachten dat de

verspreiding daarvan de andere dienstverlener schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige

maatregelen om te waarborgen hij de genoemde informatie ook geheimhoudt.

2.    De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:

1.      die op het moment dat opdrachtgever deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar

is geworden zonder een schending van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;

2.      waarvan opdrachtgever kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van

verstrekken door dienstverlener;

3.      die opdrachtgever van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze

informatie aan opdrachtgever te verstrekken;

4.      die door opdrachtgever openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht.


3.   De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor

een periode van drie jaar na het eindigen daarvan.

Artikel 23 - Boete op overtreding geheimhoudingsplicht of intellectueel eigendomsrecht

1.    Overtreedt opdrachtgever het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding of

intellectueel eigendom, dan verbeurt opdrachtgever ten behoeve van dienstverlener een onmiddellijk

opeisbare boete van € 500 voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van € voor elke dag dat

die overtreding voortduurt. Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling

of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.

2.    Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige

rechten van dienstverlener waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.

Artikel 24 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1.    Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

2.    Wanneer in een gerechtelijke procedure één of meerdere bepalingen van deze algemene

voorwaarden als onredelijk bezwarend worden aangemerkt, dan blijven de overige bepalingen

onverminderd van kracht.

3.    De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Petra Mekkes Coaching is gevestigd/ praktijk

houdt/kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen,

tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.